Проєкт
СКВИРСЬКА МІСЬКА РАДА
Р І Ш Е Н Н Я
від 23 грудня 2021 року м. Сквира №__-17-VIII
Про затвердження Програми енергозбереження
та енергоефективності Сквирської міської ради
на 2022-2026 роки
З метою забезпечення ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, на виконання Закону України «Про енергетичну ефективність», Стратегії розвитку Сквирської міської територіальної громади на 2021 – 2027 роки, затвердженої рішенням Сквирської міської ради від 30.09.2021 №1-12- VIII, керуючись ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи висновки постійної комісії міської ради з питань комунального майна, житлово-комунального господарства, благоустрою та охорони навколишнього середовища, Сквирська міська рада VIII скликання
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Програму енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022-2026 роки (далі -Програма), (додаток).
2. Виконавчим органам Сквирської міської ради, підприємствам та бюджетним установам, відповідальним за здійснення запланованих заходів, щорічно до 1 лютого року, наступного за звітним, надавати до відділу капітального будівництва, комунальної власності та житлово-комунального господарства (далі – Відділ) звіт про виконання Програми енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022-2026 роки, а Відділу до 01 березня наступного за звітним року подати на розгляд сесії Сквирської міської ради Звіт про виконання Програми.
3. Фінансовому управлінню Сквирської міської ради щорічно, за наявності фінансового ресурсу та бюджетних запитів, передбачати у міському бюджеті видатки на фінансування заходів Програми енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022-2026 роки.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань комунального майна, житлово-комунального господарства, благоустрою та охорони навколишнього середовища.
Міський голова Валентина ЛЕВІЦЬКА
Погоджено:
Секретар міської ради Т.Власюк
Заступник міського голови Л.Сергієнко
Заступник міського голови В.Бачинська
Заступник міського голови В.Черненко
Головний спеціаліст відділу з питань юридичного
забезпечення ради та діловодства Л.Бойко
Виконавець:
Начальник відділу
економічно-інвестиційної діяльності
та агропромислового розвитку О.Суслова
Рекомендовано до винесення на
розгляд та затвердження сесією:
Голова постійної комісії
з питань комунального майна,
житлово-комунального господарства,
благоустрою та охорони
навколишнього середовища М.Сиворакша
Додаток
до рішення сесії
Сквирської міської ради
від 23.12.2021р.№07-17-VIII
ПРОГРАМА
ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ
СКВИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
НА 2022-2026 РОКИ
м. Сквира
2021 рік
Зміст
І. Загальні положення.
ІІ. Мета і завдання.
ІІІ. Визначення основних проблем, на розвязання яких спрямована Програма.
ІV. Енергозбереження у сфері житлово-комунального господарства:
4.1. Енергозбереження у сфері водопровідно-каналізаційного господарства.
4.2. Централізоване водопостачання та уцентралізоване водовідведення.
4.3. Енергозбереження у сфері зовнішнього освітлення.
V. Енергозбереження в закладах і установах освіти Сквирської міської ради:
5.1. Стан енергоспоживання закладами і установами освіти.
5.2. Аналіз впливу заходів енергозбереження, проведених у 2018-2020 роках на енергоспоживання установами відділу освіти.
5.3. Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах освіти.
VІ. Енергозбереження в закладах і установах культури Сквирської міської ради.
6.1. Стан енергоспоживання закладами і установами відділу культури.
6.2. Аналіз впливу заходів енергозбереження, проведених в 2018-2020 роках на енергоспоживання закладами та установами відділу культури.
6.3. Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах культури.
VІІ. Енергозбереження в закладах і установах охорони здоров’я та соціального захисту Сквирської міської ради.
7.1. Стан енергоспоживання закладами і установами охорони здоров’я.
7.2. Стан енергоспоживання закладами закладами і установами соціального захисту.
7.3. Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах і установах охорони здоров’я та соціального захисту.
VIII. Напрямки вирішення проблем енергозбереження в бюджетних установах громади.
IХ. Стимулювання впровадження заходів енергозбереження для населення та обє’днаннь співвласників багатоквартирних будинків.
Х. Обгрунтування напрямків та засобів розв’язання проблеми.
ХІ. Очікувані результати та ефективність Програми.
ХІІ. Обсяги і джерела фінансування, моніторинг та узагальнення результатів виконання Програми.
XIІІ. Перелік енергозберігаючих заходів Програми енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022-2026 роки (додаток 1).
(загальна характеристика програми)
Програми енергозбереження та енергоефективності
Сквирської міської ради на 2022-2026 роки
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Сквирська міська рада |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади/органу місцевого самоврядування про ініціювання розроблення Програми |
- |
3. |
Розробник Програми |
Відділ економічно-інвестиційної діяльності та агропромислового розвитку |
4. |
Співрозробники Програми |
Структурні підрозділи та відділи Сквирської міської ради, комунальні підприємства |
5. |
Головний розпорядник коштів |
- |
6. |
Відповідальний виконавець Програми |
Відділ капітального будівництва, комунальної власності та житлово-комунального господарства |
7. |
Учасники Програми (співвиконавець) |
Структурні підрозділи, виконавчі органи, комунальні підприємства Сквирської міської ради |
8. |
Термін реалізації Програми |
2022-2026 роки |
8.1. |
Етапи виконання Програми |
- |
9. |
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми (для комплексних програм) |
Бюджети різних рівнів, власні кошти комунальних підприємств |
10. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, всього |
Обсяг фінансових ресурсів визначається щорічно під час формування міського бюджету на відповідний рік в межах видатків, передбачених головним розпорядникам бюджетних коштів, що задіяні в реалізації заходів енергозбереження |
11. |
Система організації контролю за виконанням Програми |
Щорічне звітування відповідальних виконавців Програми заходів Програми до відділу економічно-інвестиційної діяльності та агропромислового розвитку |
І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Сквирська міська територіальна громада об’єднує 44 населених пункти (1 місто та 43 села) із адміністративним центром в м.Сквира та однією з найбільших територіальних громад у Київській області. Відстань від центру громади – м.Сквира – до м. Києва - 120 км. Загальна площа території населених пунктів - 873,537 км2 (87353,7 га), що становить 3,1% від площі Київської області. Чисельність населення Сквирської міської ради – 32,0 тис.осіб.
Програми енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022-2026 роки (далі Програма) спрямована на:
- вирішення проблеми підвищення ефективності використання та зменшення споживання енергоресурсів підприємствами житлово-комунального та міського господарства, бюджетними закладами та установами, об’єднаннями співвласників багатоквартирних будинків (далі ОСББ) та населенням Сквирської міської ради;
- розширення обсягів використання альтернативних видів палива для опалення житлових і громадських будинків і споруд, збільшення обсягів і сфери застосування нетрадиційних і відновлюваних джерел енергії;
- використання інноваційних технічних, технологічних, організаційних рішень, створення економічно привабливих умов для реалізації інвестиційних проектів у сфері енергозбереження та енергоефективності.
ІІ. МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ
Програма розроблена відповідно до Законів України "Про енергозбереження", "Про місцеве самоврядування в Україні", концепції Державної цільової економічної програми з енергоефективності та розвитку відновлюваних джерел енергії на 2021-2025 роки та концепції програми державної підтримки енергоефективності у різних секторах економіки на 2022-2026 роки.
Мета Програми: забезпечення ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів підприємствами житлово-комунального та міського господарства, бюджетними закладами та установами, ОСББ та населенням Сквирської міської ради, скорочення бюджетних витрат на використання енергоресурсів, удосконалення системи енергоменеджменту, підвищення культури енергоспоживання.
Програма включає енергозберігаючі заходи, виконання яких спрямоване на забезпечення реалізації в місті державної політики у сфері енергозбереження, вдосконалення міської системи управління енергоспоживанням, спрямованої на підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів у бюджетній та комунальній сферах, формування у населення міста світогляду, орієнтованого на енергозбереження, отримання енергозберігаючого, соціального та економічного ефекту.
Комплекс цих заходів сформований на основі пропозицій виконавчих органів Сквирської міської ради та житлово-комунальних підприємств. Виконання цих заходів дасть можливість залучити заощаджені кошти на покращення стану міського господарства, його модернізацію і розвиток, підвищити надійність та якість енергопостачання, покращити якість надання комунальних послуг для населення і поліпшити соціально-побутові умови мешканців міста та передбачає:
1. Зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів у комунальній та бюджетній сферах, населенням міста за рахунок стимулювання та впровадження енергозберігаючих заходів;
2. Підвищення надійності систем постачання енергоносіїв та послуг водопостачання;
3. Впровадження новітніх енергоефективних та енергоощадних технологій;
4. Популяризацію економічних, екологічних та соціальних переваг енергозбереження, підвищення управлінського та освітнього рівнів у цій сфері;
5. Скорочення поточних видатків міського бюджету за рахунок реалізації капітальних проектів у сфері енергозбереження та енергоефективності, встановлення контролю за споживанням енергоносіїв в усіх сферах міста;
6. Залучення коштів бюджетів усіх рівнів, а також грантових і кредитних коштів на реалізацію заходів з енергозбереження в бюджетній, комунальній та соціальних сферах міста;
7. Запровадження часткового використання альтернативних та місцевих видів палива бюджетною та комунальною сферами міста;
8. Постійний моніторинг споживання енергоносіїв у бюджетній сфері міста та впровадження енергозберігаючих заходів.
ІІІ. ВИЗНАЧЕННЯ КЛЮЧОВИХ ПРОБЛЕМ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ
ЯКИХ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА
Одними з найгостріших проблем України на сучасному етапі її розвитку, від вирішення яких значною мірою залежить рівень економічного і соціального розвитку суспільства, є проблеми стабільного енергозабезпечення та ефективного використання енергоресурсів.
Важливою умовою енергетичної безпеки України є зменшення залежності країни від імпорту енергоносіїв. Тому політика енергозбереження в умовах постійного зростання вартості енергоресурсів є одним із пріоритетних напрямків розвитку міст та регіонів України. Значна частина потенціалу енергозбереження припадає на житлово-комунальний сектор, що зумовлений відносно швидкою окупністю і належною віддачею вкладених в енергозбереження невеликих за обсягом грошових коштів. За висновками спеціалістів, потенціал енергозбереження у 2030 році становитиме близько 60% від необхідного енергоспоживання у суспільному виробництві та житлово-комунальній сфері.
На сьогоднішній день в Україні швидко зростає кількість чинників, що спонукають до енергозбереження. Це: постійне зростання цін на енергоносії, підвищення адміністративної та економічної відповідальності за перевитрати, нераціональне та неефективне використання паливно-енергетичних ресурсів тощо.
Постійне здорощення паливно-енергетичних ресурсів, відсутність альтернативних джерел енергопостачання вимагають особливої уваги до питань енергозбереження та енергоефективності.
Для нашої громади також, як і для багатьох міст України, характерною є значна енерговитратність сфер економіки, комунальної, бюджетної та соціальної.
Серед причин, які негативно впливають на зниження енерговитрат, є:
- високий рівень залежності від імпортного газу, низька ефективність використання енергії;
- постійне зростання вартості енергоресурсів;
- недостатність коштів у бюджетах усіх рівнів на впровадження енергоощадних та енергоефективних заходів у бюджетній сфері;
- недостатній рівень знань у сфері енергозбереження та економії паливно-енергетичних ресурсів у бюджетній сфері, в житлово-комунальному господарстві, в побуті тощо;
- відсутність механізму стимулювання керівників, відповідальних осіб бюджетних установ до впровадження та реалізації заходів з енергозбереження.
В структурі видатків бюджету Сквирської міської територіальної громади значний обсяг витрат становлять видатки на енергоносії, а саме 16 % від доходів загального фонду бюджету, що складає у 2021 році – 29598,2 тис.грн. Враховуючи викладене вище, проблема економії енергетичних ресурсів є однією із найбільш актуальних для громади.
ІV. ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА
4.1. Енергозбереження у сфері водопровідно-каналізаційного господарства
Слід зазначити, що витрати енергоносіїв, зокрема електричної енергії є однією із суттєвих складових тарифу на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Водопровідно-каналізаційне господарство – один з найбільших споживачів електроенергії у комунальній сфері міста.
Одним із основних видів діяльності КП «Сквир-водоканал» є надання споживачам послуг з централізованого водопостачання та водовідведення згідно укладених договорів. Централізована водопровідна мережа в м.Сквира функціонує із 1970 року, а централізована каналізаційна мережа із 1984 року.
Водопостачання здійснюється з підземних джерел артезіанськими свердловинами. Артезіанські свердловини розташовані на 2-х водозаборах.
Система водопостачання є централізованою та включає в себе наступні споруди:
14 водозабірних артезіанських свердловин;
1 водопровідна насосна станція ІІ-ІІІ підйомів загальною потужністю 3,5 тис. куб. м. на добу;
резервуари чистої води у кількості 2-х од. об’ємом 3,5 тис. куб. м. на добу.
Довжина водопровідних мереж, що перебувають на балансі підприємства, складає 60 км. Загальна протяжність ветхої та аварійної мережі 42 км., що становить 70% загальної довжини.
Загальні витрати електроенергії на водопостачання за 2020 рік склали 498,3 тис. кВт
Водовідведення. Протяжність каналізаційних мереж і колекторів, що обліковуються на балансі підприємства, становить 56 км. Загальна протяжність ветхої та аварійної мережі 39 км., що становить 69% загальної довжини. Система водовідведення м. Сквира є загальносплавною, за допомогою якої на очисні споруди відводяться господарсько-побутові, промислові, зливові та талі води.
Стічні води в м. Сквира на очисні споруди перекачують 6-ть КНС, на яких встановлено 12-ть основних насосних агрегатів.
Потужність власних очисних споруд каналізації в м. Сквира – 3,5 тис. м3/добу.
Загальні витрати електроенергії на водовідведення за 2020 рік склали 353,5 тис. кВт
В результаті довготривалого терміну експлуатації обладнання, запірна арматура, трубопроводи та інше зносилось, морально та фізично застаріло, енергозатратне. Значна протяжність ветхих та аварійних водопровідно-каналізаційних мереж та запірної арматури на них, чим викликається збільшення втрат питної води із мереж та витрат на експлуатацію. Недостатня потужність власних очисних споруд каналізації та їх застарілість.
4.2. Централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.
У Сквирській міській територіальній громаді підключені та користуються послугами централізованого водопостачання 4725 абонентів в м. Сквира та 706 абонентів в сільських населених пунктах, а також користуються послугами централізованого водовідведення 1653 абоненти міста Сквира. Оснащенні системами обліку централізованого холодного водопостачання і водовідведення - 100 % абонентів багатоквартирних житлових будинків та понад 90% приватних будинків в м. Сквира; системи централізованого гарячого водопостачання житлових будинків та системи централізованого опалення житлових будинків відсутні.
Напрямки вирішення проблем водопровідно-каналізаційного господарства:
заміна водопровідних та каналізаційних мереж;
використання автоматичних систем управління водопостачанням;
модернізація енергетичного та технологічного обладнання насосних станцій;
вжиття заходів щодо оптимізації витрат на енергоносії:
- установка сонячної електростанції під власне споживання;
- заміна застарілого насосного обладнання.
4.3. Енергозбереження у сфері зовнішнього освітлення.
Зовнішнє освітлення Сквирської міської територіальної громади включає в себе 5046 світлоточок, Загальна довжина електромережі зовнішнього освітлення становить 380 км. Середнє споживання електроенергії однією світлоточкою зовнішнього освітлення щорічно зменшувалось та в 2021 році складає 71,31 кВт на рік, що обумовлено проведенням ряду енергозберігаючих заходів, зокрема: заміна застарілих світильників з лампами 150 та 250 Вт. на сучасні з лампами 70-100 Вт., та світлодіодні світильники; заміна кабельних і повітряних мереж, проведення розфазування світильників, що дозволяє перемикати світильники з денного режиму на нічний.
Загальне споживання електроенергії на потреби зовнішнього освітлення щорічно збільшується, В 2021 році воно становитиме 360 тис. кВт. На 2022 рік заплановано 380 тис. кВт. Зростання енергоспоживання в цілому становить 5,5 % та обумовлено значним збільшенням кількості світлових приладів зовнішнього освітлення, чисельності об’єктів зовнішньої ілюмінації, а також зростанням довжини електромереж.
Зовнішнє вуличне освітлення – дуже важлива система життєзабезпечення жителів міста, яка включає:
а) освітлення транспортних магістралей;
б) освітлення житлових районів і пішохідних зон;
в) архітектурне освітлення.
Постачання електричної енергії для Сквирської міської територіальної громади ТОВ «Київська обласна енергопостачальна компанія».
Електропостачання здійснюється від зовнішніх джерел енергії, зв'язок із якими здійснюється по лініях електропередачі напругою 110 кВ.
Роботи з експлуатації та утримання електромереж зовнішнього освітлення громади здійснює комунальне підприємство «Сквираблагоустрій», а капітальний ремонт та реконструкцію здійснюють підрядні організації згідно договорів.
Для забезпечення зовнішнього вуличного освітлення вулиць Сквирської міської територіальної громади використовуються освітлювальні прилади з різними типами ламп відповідної потужності. Економію електроенергії (до 50 %) можна отримати при застосуванні в світильниках з лампами ДНаТ електронних пускорегулюючих апаратів. При цьому збільшиться в 1,5 рази термін служби ламп, стабілізується режим їх роботи при коливаннях напруги живлення від 160 до 260 В, лампи надійно запалюються, підвищується коефіцієнт потужності до 0,95 - 0,98, зменшується вага світильників в 2 - 2,5 рази.
Модернизація освітлення:
- використання сучасних енергоефективних систем електричного освітлення;
- модернізація освітлення місць загального користування шляхом застосування світлодіодних світильників, датчиків руху та фотореле;
- заміна на сучасне устаткування розподільчих електричних щитових;
Напрямки вирішення проблем зовнішнього освітлення:
застосування принципів енергоефективності та енергозбереження з використанням сучасного електро- та світлотехнічного обладнання;
створення автоматизованої системи управління зовнішнім освітленням;
впровадження інноваційних механізмів функціонування зовнішнього освітлення міста;
застосування багатозонних тарифів;
установка відсутніх блоків керування зовнішнім освітленням, з метою забезпечення астрономічного періоду включення та відключення засобів зовнішнього освітлення;
забезпечення симетрії навантаження трифазної електромережі зовнішнього освітлення з метою забезпечення надійності та стійкості мережі, а також для можливості застосування методик економії;
Застосування методик економії електроспоживання в мережах зовнішнього освітлення шляхом нічного вимикання «вечірніх» світлоточок на період часу «громадського спокою»;
застосування світлодіодних світильників для зменшення потреб «активної» електроенергії та виключення споживання «реактивної» складової електроенергії;
влаштування компенсуючих пристроїв на енергоємних ділянках мереж зовнішнього освітлення з застосуванням натрієвих ламп, для виключення «реактивної» складової спожитої електроенергії та зменшення в зв’язку з цим загального споживання «активної» електроенергії на даних ділянках.
Таким чином, енергозбереження в зовнішньому вуличному освітленні допоможе не тільки збільшити освітлення, зекономити електричну енергію, а й допоможе частково подолати навантаження в мережах електропостачання в години пік.
V. ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В ЗАКЛАДАХ І УСТАНОВАХ ОСВІТИ СКВИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
1. Стан енергоспоживання закладами та установами освіти
У Сквирській МТГ функціонують 6 закладів дошкільної освіти, 21 заклад загальної середньої освіти, 1 філія ЗЗСО, 2 позашкільні навчальні заклади, дитячий будинок «Надія», інклюзивно-ресурсний центр, центр професійного розвитку педагогічних працівників. Середній термін експлуатації будівель, що належать установам галузі освіти становить 45,3 роки.
Середній термін експлуатації закладів дошкільної освіти - 50 років. Найстарішою є ясельний корпус ЗДО №2 «Малятко», який збудований до 1917 року (термін експлуатації –більше 104 років) та частина будівлі ЗДО №1 «Світанок», яку збудовано в 1945 році (термін експлуатації - 76 років), найпізніше введена в експлуатацію будівля ЗДО № 6 «Ромашка» – в 1978 році (термін експлуатації – 43 років).
Середній термін експлуатації будівель шкіл - 56 років, найбільший – 110 років-Сквирський академічний ліцей, який збудовано у 1911 році, найменший – 34 роки- Буківський НВК, який збудований у 1987 році.
14 закладів, підпорядковані відділу освіти, опалюються природним газом, який забезпечується власними газовими котельнями.
17 закладів опалюються альтернативними видами палива.
Постачання електроенергії в усі установи галузі здійснюється ТОВ «Енергія України».
Холодною водою міські установи централізовано забезпечує КП «Сквир-водоканал». Цим же підприємством забезпечуються послуги водовідведення всім установам, крім тих, які користуються вигрібними ямами. Сільські заклади освіти забезпечуються водою з власних чи комунальних свердловин.
Будівлі усіх закладів освіти забезпечені приладами обліку електроенергії, холодної та гарячої води, приладами обліку теплової енергії.
Річні обсяги споживання паливно-енергетичних ресурсів і води закладами відділу освіти Сквирської міської ради, наведено у таблиці 1
Таблиця 1
Споживання ПЕР та води |
Од. виміру |
Рік |
|||
2018 |
2019 |
2020 |
Базовий рівень споживання |
||
Теплова енергія |
тис. Гкал. |
5,5 |
6,3 |
5,6 |
5,8 |
Природний газ |
тис. куб. м |
459,8 |
289,1 |
258,9 |
336, 0 |
Електрична енергія |
тис. кВт |
811,0 |
882,8 |
646,4 |
780,0 |
Водопостачання Водовідведення |
тис. куб. м |
4,8 2,106 |
5,0 2,724 |
3,6 2,137 |
4,5 2,322 |
Аналіз споживання енергоресурсів бюджетними установами галузі освіти за 2018-2020 роки показав, що у 2020 році у порівнянні з 2018 роком, спостерігалося зменшення споживання всіх видів енергоресурсів у натуральному вигляді. Збільшення споживання тепла і зменшення споживання природного газу у 2018-2019 роках відбулося за рахунок перевення 4 закладів освіти з опалення природним газом на опалення дровами. За рахунок раціонального споживання енергоресурсів та щоденного контролю показників приладів обліку досягнуто значної економії по всім видам енергоресурсів.
2. Аналіз впливу заходів енергозбереження, проведених в 2018-2020 роках на енергоспоживання установами відділу освіти
Враховуючи проведення ряду енергоефективних заходів в закладах освіти, а саме:
- встановлення теплових пунктів з погодним регулюванням в освітніх закладах Сквирський академічний ліцей «Перспектива» та Сквирський ЗДО №2 «Малятко» в 2017 році (Енергосервісні договори);
- встановлення котлів на альтернативних видах палива у Сквирському НВК та Шапіївському НВК у 2017 році (Енергосервісні договори)
- утеплення фасаду із заміною вікон та дверей в освітніх закладах ДНЗ № 6 «Ромашка» та Шамраївському НВК;
- часткова заміна вікон у навчальних закладах в 2018-2020 роках;
-очищення та промивання систем водопостачання у ЗДО №3 «Берізка», ЗДО №1 «Світанок», Сквирському НВК;
- капітальний ремонт будівлі (заміна вікон і утеплення фасаду) «Сквирського РЦДЮТ» в м.Сквира
- капітальний ремонт будівлі (заміна вікон і дверей) Сквирського академічного ліцею
вдалося досягти реальних показників економії енергоресурсів.
Відносні показники економії енергоресурсів у результаті впровадження енергоефективних заходів в закладах освіти наведені в таблиці 2.
Таблиця 2
Найменування ПЕР |
Зменшення споживання ПЕР за 2020 рік відносно 2019 року, у натуральних показниках і % |
|||
2019 |
2020, в натуральних показниках |
2020 , % |
||
Теплова енергія |
0 |
0,712 тис. Гкал |
11,26 |
|
Електрична енергія |
0 |
30,267 тис.кВт |
10,46 |
|
Природний газ |
0 |
236,445 тис.куб.м |
26,78 |
|
Послуги з водовідведення та водопостачання |
0 |
1,369 тис.куб.м 0,587 тис.куб.м |
27,61 21,55 |
5.3. Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах освіти
Потенціал реальної економії енергоресурсів пов'язаний, в першу чергу, з раціональністю споживання. Надмірне споживання енергоресурсів будівлями установ освіти зумовлено наступними недоліками:
автоматичні теплові регулятори споживання теплової енергії залежно від температури повітря встановлені лише у 2 закладах;
системи опалення та теплові вводи розрегульовані і зашлаковані (не проводилась періодична промивка систем);
низькі теплозахисні властивості зовнішніх огороджуючих конструкцій (стін, вікон, дахових перекриттів, підвалів). Нещільні віконні та дверні отвори, що спричиняють велику інфільтрацію повітря;
велика енергоємність електроламп та електрообладнання закладів освіти;
Зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів установами освіти не тільки зменшує фінансове навантаження на місцевий бюджет, а й сприяє підвищенню технічної доступності та надійності послуг тепло, газо- та електропостачання, що поступово знижуються через дефіцит потужностей.
VІ . ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В ЗАКЛАДАХ І УСТАНОВАХ КУЛЬТУРИ СКВИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
На території Сквирської міської територіальної громади налічується:
- 35 клубних закладів культури, у тому числі Сквирський міський будинок культури, 20 сільських будинків культури, 14 сільських клубів;
- 37 бібліотек, у тому числі Сквирська центральна міська бібліотека, Сквирська центральна дитяча бібліотека, Слободянська бібліотека-філія та 34 сільські бібліотеки-філії;
- Сквирський міський народний краєзнавчий музей;
- комунальний заклад Сквирської міської ради Сквирська дитяча школа мистецтв.
На балансі відділу культури, молоді і спорту міської ради станом на 01.07.2021 року знаходяться будівлі наступних закладів:
Сквирська дитяча школа мистецтв, центральна міська бібліотека, міський Будинок культури, клуб (Слобода), будинок культури с. Антонів, будинок культури с. Буки, будинок культури с. Великі Єрчики, будинок культури с. Горобіївка, будинок культури с. Квітневе, будинок культури с. Дулицьке, будинок клубу с. Каленна, будинок культури с. Кривошиїнці, клуб с. Цапіївка, будинок культури с. Малі Єрчики, будинок культури с. Малі Лисовці, клуб с. Миньківці, клуб с. Рибчинці, будинок культури с. Пустоварівка, клуб с. Руда, будинок культури с. Самгородок, будинок культури с. Селезенівка, будинок культури с. Нова Пустоварівка, клуб с. Таборів, будинок культури с. Чубинці, будинок культури с. Шаліївка, клуб с. Терешки, будинок культури с. Шамраївка, будинок культури с. Шапіївка, будинок культури с. Оріховець, бібліотека-філія с. Тарасівка, бібліотека-філія с. Тхорівка.
Усі будівлі закладів культури громади побудовані більше 40 років тому та потребують проведення заходів з енергозбереження.
Річні обсяги споживання паливно-енергетичних ресурсів і води закладами, підпорядкованими відділу культури, молоді і спорту Сквирської міської ради Київської області, наведено у таблиці 1
Таблиця 1
Споживання ПЕР та води |
Од. виміру |
Рік |
||
2018 |
2019 |
2020 |
||
Природний газ* |
тис. куб. м. |
34,5 |
33,5 |
38,5 |
Електрична енергія |
тис. кВт |
59,6 |
67,6 |
54,5 |
Водопостачання |
тис. куб. м. |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Водовідведення |
тис. куб. м. |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
* протягом 2018-2020 років на балансі сектору культури перебувало 4 заклади культури, тому наведено споживання даних закладів
Так, споживання природного газу протягом за 2020 рік у порівнянні з 2018 роком збільшилось на 11,6 %, електричної енергії – зменшилось на 8,6 %. Отже, споживання паливно-енергетичних ресурсів протягом 2018-2020 років є нерівномірним та залежало від економії ресурсів та природних умов, а не від проведення заходів з енергозбереження.
Видатки на оплату споживання енергоресурсів закладами культури, підпорядкованими відділу культури, молоді і спорту Сквирської міської ради Київської області, наведено у таблиці 2
Таблиця 2 (тис. грн)
Видатки на оплату енергоресурсів |
Рік |
||
2018 |
2019 |
2020 |
|
Природний газ* |
437,2 |
440,8 |
329,5 |
Електрична енергія |
150,7 |
183,3 |
140,3 |
Водопостачання |
2,4 |
3,2 |
3,0 |
Водовідведення |
2,5 |
3,3 |
2,3 |
* протягом 2018-2020 років на балансі сектору культури перебувало 4 заклади культури, тому наведено видатки даних закладів
6.2. Аналіз впливу заходів енергозбереження, проведених в 2018-2020 роках на енергоспоживання закладами та установами відділу культури.
У закладах культури постійно ведеться робота серед працівників щодо культури споживання енергоресурсів та організаційна робота зі стимулювання їх економії працівниками, учнями закладів культури.
У ході реалізації заходів різних програм, у закладах культури проведено:
- у 2018 році відбулися роботи по заміні вікон та дверей на енергозберігаючі у Антонівському сільському Будинку культури на суму 32,5 тис. грн. та Рибчинецькому клубі на суму 35 тис. грн.;
- у 2019 році в Горобіївський сільський Будинок культури здійснено роботи по встановленню енергозберігаючих вікон на суму 14,06 тис. грн., проведено роботи по встановленню електроопалення на суму 20,3 тис. грн.
6.3.Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах культури.
Потенціал реальної економії енергоресурсів пов'язаний в першу чергу з раціональністю споживання.
Надмірне споживання енергоресурсів зумовлено наступними недоліками:
Будівлі закладів культури побудовані більше 40 років тому.
Сільські будинки культури, клуби та бібліотеки-філії не опалюються.
Низькі теплозахисні властивості зовнішніх огороджуючих конструкцій (стін, вікон). Віконні та дверні отвори не змінені на енергозберігаючі.
VІІ. ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В ЗАКЛАДАХ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ТА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ СКВИРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
7.1. Стан енергоспоживання закладами і установами охорони здоров’я
Галузь охорони здоров’я Сквирської міської територіальної громади представлена двома закладами охорони здоров’я – комунальне некомерційне підприємство Сквирської міської ради «Сквирська центральна міська лікарня» та комунальне некомерційне підприємство Сквирської міської ради «Сквирський міський центр первинної медико-санітарної допомоги».
КНП СМР «Сквирська ЦМЛ» надає вторинну спеціалізовану стаціонарну та амбулаторну медичну допомогу стаціонаром на 130 ліжок та консультативною поліклінікою.
На території стаціонару є: лікувальний корпус – будівля площею 7767,2м2; поліклінчне відділення – 3844,2м2; дитяче відділення – 887,0м2; пологове відділення – 1028,0м2; інфекційне відділення – будівля загальною площею 300,4м2; адміністративний корпус – 1329,9м2; аптека – 155,5м2; їдальня – будівля площею 480,0м2; котельня-пральня – одноповерхова будівля загальною 420,3м2; патологоанатомічне відділення – одноповерхова будівля площею 266,4м2; приміщення бухгалтерії - будівля площею - 260,0м2; киснева станція – одноповерхова будівля площею 44,2м2; гуртожиток – 635,0м2; гаражі – площею 632,2 м2.
До складу КПН СМР «Сквирський МЦПМСД» входить 7 амбулаторій ЗПСМ, 31 фельдшерських пункти та відділення невідкладної допомоги.
Річні обсяги споживання паливно-енергетичних ресурсів і води закладами охорони здоров’я Сквирської міської ради, наведено у таблиці 1
Таблиця 1
Використання енергоресурсів по КНП СМР Сквирська ЦМЛ 2017-2021 р. |
||||||||||||
|
2017 |
2018 |
Різниця |
2018 |
2019 |
Різниця |
2019 |
2020 |
Різниця |
2020 |
2021* |
Різниця |
Теплова енергія в натуральних показниках, Гкал |
2193 |
2284 |
91 |
2284 |
2267 |
-17 |
2267 |
2593 |
326 |
2593 |
2909,5 |
316,5 |
Вартість теплової енергій в цінах 2018р. Грн (1498,86грн. /Гкал) |
3286999,98 |
3423396,24 |
136396,3 |
3423396,24 |
3397915,62 |
-25480,6 |
3397915,62 |
3886543,98 |
488628,4 |
3886543,98 |
4364250 |
477706 |
Електроенергія, кВт.год |
542606 |
548770 |
6164 |
548770 |
502978 |
-45792 |
502978 |
455030 |
-47948 |
455030 |
473300 |
18270 |
Електроенергія, в цінах 2018 р., грн (2,54567грн кВт.год ) |
1381295,82 |
1396987,33 |
15691,51 |
1396987,326 |
1280416,01 |
-116571 |
1280416,01 |
1158356,22 |
-122060 |
1158356,22 |
1204865,61 |
46509,39 |
Вода, м³ |
11455 |
11023 |
-432 |
11023 |
10138 |
-885 |
10138 |
12671 |
2533 |
12671 |
23740 |
11069 |
Вода в цінах 2018 р.,грн ( 29,61грн м³) |
339182,55 |
326391,03 |
-12791,5 |
326391,03 |
300186,18 |
-26204,9 |
300186,18 |
375188,31 |
75002,13 |
375188,31 |
702941,4 |
327753,1 |
Збільшення + /зменшення - Витрат |
|
|
139296,2 |
|
|
-168257 |
|
|
441570,7 |
|
|
851968,5 |
7.2 Стан енергоспоживання в закладах і установах соціального захисту
У сфері соціального захисту населення функціонує комунальна установа Сквирської міської ради “Центр надання соціальних послуг” основною метою діяльності якої є сприяння у розв’язанні проблемних питань і надання соціальних послуг громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які проживають на території Сквирської міської ради.
Для виконання завдань у Центрі створено чотири відділення на утримання яких необхідні паливно-енергетичні ресурси.
До жовтня місяця 2020 року існувало два відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання с. Горобіївка і с. Самгородок . Станом на 01.12.2021 року залишилось відділення стаціонарного догляду для постійного або тимчасового проживання с. Горобіївка що розраховано на 30 осіб, у якому створені всі умови для комфортного проживання. Загальна площа будівлі складає 1151,8 кв. м.
Річний обсяг споживання енергоносіїв за 2019 – 2021 роки наведений у таблиці 1.
Таблиця 1
Споживання енергоресурсів |
Од. виміру |
Рік |
||
2019 |
2020 |
2021 |
||
Природний газ* |
тис. куб м |
7,0 |
33,5 |
- |
Розподіл газу |
тис. куб м |
7,0 |
33,5 |
- |
Електрична енергія |
тис. кВт |
136,9 |
100,4 |
180,7 |
Відділення соціальної роботи, відділення соціальної допомоги дома, відділення натуральної та грошової допомоги та адмінперсонал розташовані в орендованому приміщенні та здійснюють відшкодування за теплопостачання орендованого приміщення площею 67,1 м2 (2020 рік і до 18 жовтня 2021 року), з 19.10.2021 року збільшено орендовану площу до 177,55 м2.
Річний обсяг споживання енергоносіїв за 2019 – 2021 роки наведений у таблиці 2.
Таблиця 1
Споживання енергоресурсів |
Од. виміру |
Рік |
||
2019 |
2020 |
2021 |
||
Теплопостачання |
Гкал |
11,1 |
12,3 |
27,8 |
Водопостачання і водовідведення |
М3 |
32,2 |
32,2 |
32,6 |
Електрична енергія |
тис. кВт |
2,3 |
2,3 |
3,5 |
Видатки на оплату споживання енергоресурсів по комунальній установі Сквирської міської ради наведено у таблиці 2
Таблиця 2 (тис. грн)
Видатки на оплату енергоресурсів |
Рік |
||
2019 |
2020 |
2021 |
|
Теплопостачання |
16,7 |
18,4 |
41,8 |
Природний газ |
64,5 |
23,3 |
- |
Електрична енергія |
376,9 |
294,8 |
694,6 |
Водопостачання і водовідведення |
1,5 |
1,5 |
2,9 |
Так, споживання енергоносіїв за період 2021 рік у порівнянні з 2018 -2019 роками збільшилось за рахунок збільшення площі будівель та відкриття двох нових відділень.
7.3. Оцінка потенціалу енергозбереження в закладах і установах охорони здоров’я та соціального захисту.
Потенціал реальної економії енергоресурсів, пов'язаний, в першу чергу, з раціональністю споживання. Надмірне споживання енергоресурсів будівлями установ охорони здоров’я зумовлено наступними недоліками:
Фізично застарілі системи опалення в будівлях закладу та внутрішньо дворові мережі;
Низькі теплозахисні властивості зовнішніх огороджуючих конструкцій (стіни, дахові перекриття)
Потребують капітального ремонту дахи будівель закладу на площі понад 40%;
Велика енергоємність морально застарілого електрообладнання та медичної апаратури, що застосовуються у відділеннях закладу;
Морально та фізично застарілі електромережі;
Недостатня культура споживання енергоресурсів в закладі та організаційна робота зі стимулювання їх економії працівниками, пацієнтами та відвідувачами.
VIII. НАПРЯМКИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ ГРОМАДИ
Основними факторами успішної і повномасштабної реалізації завдань Програми є впровадження в установах бюджетної сфери технічних, організаційних і нормативно-правових енергоефективних заходів.
Ключову позицію в досягненні поставленої мети займають заходи, що приносять найбільший енергозберігаючий ефект при відносно помірних витратах коштів. До таких заходів відносяться промивка систем опалення, відновлення теплової ізоляції трубопроводів, і, безперечно, встановлення систем автоматичного регулювання споживання тепла. Енергозберігаючий ефект від впровадження останнього досягається шляхом погодинного регулювання та програмного зниження температури в приміщеннях протягом неробочого часу, що дозволяє заощадити значну кількість теплової енергії.
Враховуючи стан електромереж, систем водопостачання та водовідведення в будівлях бюджетних установ, що також, певною мірою, впливає на зростання обсягів споживання електроенергії та води, не менш важливу роль має впровадження заходів, що дозволяють підвищити ефективність їх використання. Одним із вагомих чинників у цій сфері є формування культури споживання води та користування електроприладами.
IХ . СТИМУЛЮВАННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗАХОДІВ ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ та ОСББ
У рамках реалізації Концепції Державної цільової економічної програми з енергоефективності та розвитку відновлюваних джерел енергії на 2022-2026 роки.
Проектом Концепції передбачається стимулювання:
населення до впровадження енергоефективних заходів, встановлення сонячних колекторів та теплових насосів;
підприємств до реалізації енергоефективних заходів;
розвитку ринку енергосервісу для термомодернізації на об’єктах державної та комунальної форми власності;
проведення санації будівель органів державної влади та забезпечення енергетичної ефективності таких будівель на рівні не нижчому, ніж встановлено мінімальними вимогами щодо енергетичної ефективності будівель;
розвитку інфраструктури зарядних станцій для електромобілів;
розвитку біоенергетики (зокрема, виробництво електроенергії з біогазу, вирощування енергетичних рослин).
Із жовтня 2014 року діє розроблена Держенергоефективності та запроваджена Урядова програма «теплих кредитів».
У 2021 році Програмою було передбачено відшкодування з держбюджету у таких розмірах:
20% суми кредиту (але не більше 12 тис. грн) на придбання негазових/неелектричних котлів для фізичних осіб;
35% суми кредиту (але не більше 14 тис. грн) на придбання енергоефективного обладнання/матеріалів для фізичних осіб - власників приватних будинків.
Якщо позичальником є фізична особа, яка отримує субсидію на оплату житлово-комунальних послуг, то розмір відшкодування становитиме 35% як за напрямком придбання котлів, так і для інших енергоефективних заходів, але не більше 12 000 гривень.
Відповідно до Державної програми:
Стимулювання об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання:
обладнання і матеріалів для облаштування індивідуальних теплових пунктів, у тому числі регуляторів теплового потоку за погодними умовами та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
обладнання і матеріалів для проведення робіт з термомодернізації внутрішньобудинкових систем опалення та систем гарячого водопостачання;
теплонасосної системи для водяної системи опалення та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;
системи сонячного теплопостачання та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;
обладнання і матеріалів для модернізації систем освітлення місць загального користування (у тому числі електропроводки, автоматичних вимикачів, ламп (крім ламп розжарювання), патронів до них);
вузлів обліку води (гарячої, холодної) та теплової енергії, зокрема засобів вимірювальної техніки (приладів обліку, лічильників), приладів-розподілювачів, автоматичних регуляторів температури повітря в приміщенні та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
багатозонних (багатотарифних) приладів обліку електричної енергії (лічильників активної електричної енергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів;
світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей у квартирах, для місць загального користування (під’їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
дверей для місць загального користування (під’їздів), підвалів, технічних приміщень, горищ та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
електричних котлів для водяної системи автономного теплопостачання або водяної індивідуальної (автономної) системи опалення та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них.
Стимулювання населення до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання котлів з використанням будь-яких видів палива та енергії (крім природного газу та електроенергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них.
Стимулювання населення до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів, залучених на придбання:
для одно та двоквартирних житлових будинків:
радіаторів водяної системи опалення, регуляторів температури повітря (у тому числі автоматичних) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
рекуператорів теплоти вентиляційного повітря та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
теплонасосної системи для водяної системи опалення та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;
системи сонячного теплопостачання та/або гарячого водопостачання та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до неї;
багатозонних (багатотарифних) приладів обліку електричної енергії (лічильники активної електричної енергії) та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них;
обладнання і матеріалів для проведення робіт з теплоізоляції (термомодернізації) зовнішніх стін, підвальних приміщень, горищ, покрівель та фундаментів;
світлопрозорих конструкцій з енергозберігаючим склом (крім однокамерних), у тому числі вікон та балконних дверей, та відповідного додаткового обладнання і матеріалів до них.
Х. ОБГРУНТУВАННЯ НАПРЯМКІВ ТА ЗАСОБІВ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ
Енергозбереження залишається одним із пріоритетних напрямків діяльності Сквирської міської ради щодо ефективного втілення в життя державної політики енергозбереження та енергоефективності.
Основна мета Програми - досягнення сучасного технічного, економічного, організаційного рівня підприємствами житлово-комунального та міського господарства, бюджетними закладами, установами та всебічне залучення населення міста, ОСББ до енергоощадних заходів за рахунок системного і комплексного вирішення поставлених завдань.
Досягнення мети Програми енергозбереження та енергоефективності Сквирської міської ради на 2022 – 2026 роки передбачається шляхом реалізації заходів організаційного характеру.
Заходами організаційного характеру є:
- фінансове забезпечення Програми – виявлення внутрішніх джерел фінансування заходів з енергозбереження та пошук інвесторів і кредиторів;
- проведення пропагандистської діяльності серед споживачів енергоресурсів, молоді, дітей дошкільного віку щодо поширення інформації про ефективне та ощадливе споживання паливно-енергетичних ресурсів;
- проведення енергомоніторингу в бюджетних, комунальних та інших установах міста;
- забезпечення підвищення кваліфікації відповідальних працівників усіх установ міста щодо питань енергозбереження;
- пропагування політики енергозбереження;
- забезпечення реалізації проектів енергозбереження у бюджетних установах та на об’єктах комунальної власності на основі енергосервісних договорів;
- забезпечення функціонування системи енергетичного менеджменту та моніторингу енергоспоживання;
- здійснення контролю споживання енергетичних ресурсів у бюджетній сфері в Автоматизованій системі енергомоніторингу "Київщина енергоефективна" у щоденному режимі;
- визначення енергетичного балансу шляхом проведення енергетичних аудитів об’єктів, які визначать потенціал економії енергетичних ресурсів та забезпечить сприятливі умови для залучення фінансових ресурсів;
- підвищення енергоефективності в бюджетній сфері та житлово-комунальному господарстві за рахунок комплексної термореновації будівель.
ХІ. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОГРАМИ
Очікується отримати позитивний ефект від реалізації всіх поставлених завдань і заходів Програми, які передбачають:
1. Розвиток та вдосконалення системи енергетичного менеджменту в місті;
2. Зменшення обсягів споживання паливно-енергетичних ресурсів у сфері теплопостачання, комунальній, бюджетній та соціальній сферах міста;
3. Проведення модернізації об’єктів сфери житлово-комунального господарства, бюджетної сфери, впровадження новітніх енергоефективних технологій;
4. Економію коштів міського бюджету;
5. Залучення коштів бюджетів усіх рівнів, кредитних та грантових коштів на реалізацію проектів і заходів з енергозбереження;
6. Формування орієнтованого на енергоефективність світогляду громади міста на всіх рівнях суспільного життя;
7. Застосування механізму відновлювального фінансування енергозберігаючих заходів.
ХІІ. ОБСЯГИ ТА ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ, МОНІТОРИНГ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Обсяг фінансування Програми уточнюється щороку під час формування міського бюджету на відповідний рік у межах видатків, передбачених головним розпорядникам бюджетних коштів, що задіяні в реалізації заходів енергозбереження, і в разі потреби уточнюються завдання та заходи Програми.
Виконавчі органи Сквирської міської ради, підприємства та бюджетні установи, відповідальні за здійснення запланованих заходів в кінці кожного року впродовж терміну виконання Програми готують та подають до фінансового управління міської ради обґрунтовані запити на фінансування з міського бюджету енергоефективних заходів.
Виконавчі органи Сквирської міської ради, підприємства та бюджетні установи, відповідальні за здійснення запланованих заходів, забезпечують їх реалізацію в повному обсязі та у визначені строки.
Заступник міського голови Віталій Черненко
Начальник відділу
економічно-інвестиційної діяльності
та агропромислового розвитку Оксана Суслова