ПРОЄКТ РІШЕННЯ
Про затвердження Порядку
взаємодії суб’єктів соціальної роботи
Сквирської міської ради
щодо соціального захисту дітей
Відповідно до статей 32, 34, 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», керуючись постановами Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року № 800 «Деякі питання соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі таких, що можуть загрожувати їх життю та здоров’ю», від 1 червня 2020 року №585 «Порядок забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження» та з метою забезпечення найкращих інтересів дітей та координації зусиль у вирішенні питань соціального захисту дітей, виконавчий комітет Сквирської міської ради
В И Р І Ш И В:
1. Затвердити Порядок взаємодії суб’єктів соціальної роботи Сквирської міської ради щодо соціального захисту дітей, згідно з додатком 1.
2. Утворити міждисциплінарну команду для організації соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, з числа суб’єктів виявлення та/або організації соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, згідно з додатком 2.
3. Надати службі у справах дітей та сім’ї Сквирської міської ради повноваження організовувати діяльність міждисциплінарної команди шляхом формування її персонального складу для забезпечення соціального захисту кожної дитини, яка перебуває у складних життєвих обставинах, із суб’єктів виявлення та/або організації соціального захисту дітей, проведення засідань міждисциплінарної команди.
Голова виконкому Валентина ЛЕВІЦЬКА
ПОГОДЖЕНО:
Секретар міської ради Т.Власюк
Заступник міського голови В.Бачинська
Заступник міського голови Л.Сергієнко
Заступник міського голови В.Черненко
Керуюча справами виконавчого комітету Н.Згардівська
Начальник відділу з питань юридичного
забезпечення ради та діловодства І.Кваша
Виконавець
Начальник Службиу справах дітей та сім´ї Н.Рогоза
Додаток 1
до рішення виконавчого комітету міської ради
_____2021 № _______
Порядок
взаємодії суб’єктів соціальної роботи
Сквирської міської ради
щодо соціального захисту дітей
Цей Порядок взаємодії суб’єктів соціальної роботи Сквирської міської ради щодо соціального захисту дітей (далі - Порядок) розроблено з метою забезпечення виконання норм Сімейного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України «Про охорону дитинства», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей», «Про соціальні послуги», «Про захист суспільної моралі», «Про протидію торгівлі людьми», «Про національну поліцію», відповідних підзаконних нормативно правових актів та забезпечення дій в найкращих інтересах кожної дитини.
<>1.2.3.4.5.6.
Додаток 2
до рішення виконавчого комітету міської ради
_____2021 № _______
Склад
міждисциплінарної команди
для організації соціального захисту дітей,
які перебувають у складних життєвих обставинах
Представник служби у справах дітей та сім’ї Сквирської міської ради;
представник відділу освіти Сквирської міської ради;
представник КНП Сквирської міської ради «ЦПМСД»;
представник відділу праці, соціального захисту та соціального забезпечення Сквирської міської ради;
представник відділу культури, молоді і спорту Сквирської міської ради;
представник комунальної установи Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг»;
представник відділу поліції №1 Білоцерківського РУ НП в Київській області (за згодою).
Секретар міської ради Наталія Згардівська
Додаток 1 до ПОРЯДКУ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики
України
13 липня 2018 року № 1005
Від ____________ N _________________ |
|
Від ____________ N _________________ |
ПОВІДОМЛЕННЯ/ІНФОРМАЦІЯ*
про сім'ю/особу, яка перебуває у складних життєвих обставинах**
Надійшло: усно, письмово, в телефонному режимі, в електронному режимі Про особу/дитину/сім'ю, яка перебуває у СЖО Місце проживання (адреса) _____________________________________________________________ Контактний телефон ___________________________________________________________________ Зміст повідомлення/інформації про факти, ознаки чи застереження щодо особи / дитини (відмова від дитини) / сім'ї та дата їх виявлення ____________________________________________________ Від __________________________________________________________________________________ (прізвище, ім'я, по батькові особи, яка подає звернення, інша важлива інформація (ким працює, самозвернення, від родичів, від сусідів/знайомих, анонімно, від суб'єкта соціальної роботи, За результатами ______________________________________________________________________ ** Далі у формі використовується абревіатура СЖО (складні життєві обставини). Вжиті заходи (що було зроблено, які дії вчинено суб'єктом звернення) ______________________ До повідомлення/інформації додано документи _________________________________________ Повідомлення/інформацію прийнято Дата ____________ Час _____________________ |
_________________________________ |
____________ |
_______________________ |
Додаток 2 до ПОРЯДКУ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
13 липня 2018 року № 1005
АКТ |
№ повідомлення/інформації ____ від __ ___ ________ Організація ____________________________________ Фахівець, відповідальний за проведення оцінки потреб ______________________________________________ (прізвище, ім’я, по батькові) Початок ______________ Завершення ____________ |
1. Загальна інформація про членів сім’ї / особу за місцем проживання (на момент оцінювання) _________________________________________________________________
Місце проживання (адреса) _________________________________________________
№ з/п |
Прізвище, ім’я, по батькові |
Дата народження |
Родинний зв’язок |
Інвалідність |
Дієздатність |
Місце роботи/ навчання, посада |
Реєстрація за місцем проживання |
Контактний телефон |
|
так |
ні |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Стан та потреби дитини* __________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові)в
1) cамопочуття дитини, її зовнішній вигляд |
Ознаки СЖО**: відсутні, наявні, невідомо |
|
вага, зріст відповідають віку, часто хворіє, інвалідність, хворобливий вигляд, синці, гематоми, опіки, порізи, занедбаний вигляд, одяг відповідає сезону, одяг брудний, не дотримується особистої гігієни, педикульоз, висипи на шкірі, має чисту постільну білизну |
||
має медичну картку, проходить профілактичний огляд, перебуває на диспансерному обліку |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
2) харчування |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
відповідає віку, нерегулярне, часто буває голодна, отримує гаряче харчування в школі |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
__________
*За наявності ознак жорстокого поводження з дитиною, її занедбаності спеціаліст має негайно повідомити службу у справах дітей.
** СЖО — складні життєві обставини.
3) навчання та досягнення |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
Відвідує: дитячий садок, школу, заклад професійно-технічної освіти, навчається за індивідуальним планом, інше; пропускає заняття без поважних причин: інколи, регулярно, постійно; успішність: відмінна, добра, задовільна, незадовільна; займається в: спортивній секції, гуртках, не відвідує гуртки, інше; наявні: підручники, зошити, іграшки, дитячі книжки |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
4) емоційний стан |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
урівноважена та спокійна, активна, радісна, сумна, надмірно збуджена, виявляє агресію, пригнічена, виявляє страх чи тривожність, говорить про наміри суїциду, замкнута і мовчазна |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
5) шкідливі звички та ознаки девіантної поведінки |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
курить, вживає алкоголь, вживає наркотичні чи психотропні речовини, має комп’ютерну чи ігрову залежність, конфліктує з однолітками, не ночує вдома без попередження, утікає з дому, бродяжить, б’ється, нищить майно, скоїла злочин |
||
перебуває на внутрішньошкільному профілактичному обліку, перебуває на обліку в службі у справах дітей, перебуває під слідством, інше (зазначити) _______________________________ |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
6) сімейні та соціальні стосунки |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
любить та поважає обох батьків, довірливі стосунки з дідусями, бабусями, має друзів, негативні стосунки з одним із батьків, негативні стосунки з обома батьками, конфліктує з братами, сестрами, конфліктує у школі, не має друзів |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
7) самообслуговування |
Ознаки СЖО: відсутні, наявні, невідомо |
|
вміє одягатися, може самостійно їсти, доглядає за особистими речами, не вміє доглядати за собою (одягатися, митися, їсти), не доглядає за особистими речами, не вміє приготувати просту їжу |
||
Інформація від дитини |
|
|
Інформація від батьків |
|
|
Інше |
|
|
8) інша важлива інформація |
||
|
||
3. Стан дорослих членів сім’ї (батька, матері) / особи на момент оцінювання
1) здоров’я |
Прізвище, ім’я, по батькові --------------- |
Прізвище, ім’я, по батькові ---------------- |
Коментарі |
Здоровий(а) |
|
|
|
Має: інвалідність: з порушенням опорно-рухового апарату та центральної і периферичної нервової системи, органів слуху, органів зору, внутрішніх органів, з психічними захворюваннями та розумовою відсталістю, з онкологічними захворюваннями (підкреслити); тяжкі захворювання, у тому числі соціально небезпечні хвороби (ВІЛ/СНІД, туберкульоз, гепатит С); інше ______________________________________ Висновок щодо стану здоров’я задовільний; незадовільний; невідомо |
|
|
|
2) емоційний стан |
|
|
Коментарі |
Стабільний, урівноважений |
|
|
|
Виявляє: замкнутість; страх, тривожність; неконтрольованість поведінки; агресію; сплутаність думок, погану концентрацію. Висловлюється про: наміри суїциду; загрозу життю та здоров’ю інших; про те, що чує голоси; інше ______________________________________ Висновок щодо емоційного стану задовільний; незадовільний; невідомо |
|
|
|
3) шкідливі звички, прояви ознак девіантної поведінки |
|
|
Коментарі |
Відсутні |
|
|
|
Має ознаки вживання: алкоголю; наркотичних засобів чи психотропних речовин. Має надмірну схильність до: азартних ігор; комп’ютерних ігор. Бродяжить. Вчиняє правопорушення. Має небезпечні захоплення, хобі. Інше _______________________________________ |
|
|
|
Висновок щодо наявності ознак відсутні; наявні; невідомо |
|
|
|
4) соціальні контакти |
|
|
Коментарі |
Має достатнє коло спілкування; має підтримку рідних/близьких |
|
|
|
5) соціальна історія |
|
|
Коментарі |
Був/була (чи є): одиноким(ою); одруженим(ою); вихованцем закладу інституційного догляду та виховання; позбавлений(а) батьківських прав; засудженим(ою), перебував(ла) в місцях позбавлення волі; мігрантом, переселенцем; жертвою насильства, торгівлі людьми; жертвою стихійних лих, катастроф. Перебуває під слідством. Інше _______________________________________ Має дорослих дітей, які з ним/нею не проживають. Має дорослих дітей, з якими втрачено зв’язки. Висновок щодо впливу соціальної історії позитивний; негативний; невідомо |
|
|
|
6) зайнятість |
|
|
Коментарі |
Постійна робота у денний час; позмінна робота, в тому числі нічна; офіційно оформлена трудова зайнятість; непостійна (сезонна) робота; дистанційна робота; робота на присадибній ділянці; безробітний(а), нещодавно втратив(ла) роботу; не бажає працювати; перебуває на обліку в центрі зайнятості; пенсіонер; інше _______________________________________ Висновок щодо впливу зайнятості на життєзабезпечення позитивний; негативний; невідомо |
|
|
Чи не перешкоджає зайнятість виконанню батьківських обов’язків |
7) самообслуговування/ |
|
|
Коментарі |
Має навички самообслуговування; навички самообслуговування втрачено має охайний вигляд; може виконувати посильну роботу; вміє планувати свій бюджет; говорить про свої потреби; вміє користуватися телефоном; доглядає за житловим приміщенням; самостійно готує їжу; самостійно придбаває продукти харчування; вміє читати, писати, рахувати; вміє користуватись громадським транспортом. |
|
|
|
Висновок щодо здатності до самообслуговування здатний(а); частково здатний(а); нездатний(а) |
|
|
|
8) виконання батьківських обов’язків (не заповнюється для одиноких громадян) |
|
|
Коментарі |
Фактично доглядає за дитиною; щодня спілкується з дитиною; хвалить дитину, заохочує до розвитку; відводить дитину до школи/дитсадка; допомагає виконувати домашні завдання/ контролює їх виконання; застосовує фізичні покарання до дитини; примушує до найгірших форм дитячої праці; забороняє спілкуватись з однолітками; часто конфліктує з дитиною; залишає дитину/дітей дошкільного віку саму/ самих вдома, на вулиці чи на осіб у стані алкогольного сп’яніння чи наркотично залежних, недієздатних. Висновок щодо стану виконання батьком/ матір’ю батьківських обов’язків виконує; частково виконує; не виконує |
|
|
|
4. Фактори сім’ї та середовища
1) мережа соціального супроводу сім’ї |
відсутня, наявна, невідомо |
|
у сім’ї/особи є близькі родичі, опікуни, сусіди, знайомі, які можуть надати підтримку; надають підтримку спеціалісти |
||
Коментарі |
|
|
2) соціальні стосунки сім’ї/особи в громаді |
задовільні, незадовільні, невідомо |
|
сім’я має позитивні стосунки з членами громади; існують конфлікти: між дорослими членами сім’ї, з родичами, сусідами, вчителями, лікарями, спеціалістами соціальних закладів, установ, міжрелігійні, міжетнічні, інше |
||
Коментарі |
|
|
3) основні доходи сім’ї, в тому числі державна допомога, компенсації, пільги |
задовільні, незадовільні, невідомо |
|
заробітна плата, заробіток від домашнього господарства, пенсія, аліменти, гуманітарна допомога, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім᾽ям, державна допомога сім’ям з дітьми, державна соціальна допомога особам з інвалідністю, допомога по безробіттю, допомога по догляду, інше |
||
Коментарі |
|
|
4) борги |
відсутні, наявні, невідомо |
|
з оплати за житло (у тому числі комунальні послуги), перед банками, кредиторами, перед сусідами, родичами, інше |
||
Коментарі |
|
|
5) члени сім’ї, інші особи, які проживають разом із сім’єю/особою і потребують підтримки, захисту, соціального обслуговування |
відсутні, наявні, невідомо |
|
одинокі похилого віку, особи з інвалідністю, бездомні, особи з нарко-, алкозалежністю, соціально небезпечними хворобами, інші |
||
Коментарі |
|
|
6) помешкання та його стан |
задовільний, незадовільний, невідомо |
|
у помешканні: дотримуються санітарно-гігієнічні норми, холодно, брудно, наявні ознаки сирості, грибка, є гризуни, таргани, блощиці, помешкання аварійне; будівля/приміщення пристосоване до потреб дітей/осіб з інвалідністю; умови для дитини: є окреме ліжко, немає постійного придатного місця для сну та відпочинку, облаштовано місце для гри, навчальних занять, немає місця для виконання домашніх завдань, гри, помешкання безпечне для дитини, небезпечні предмети (дуже дрібні, гострі, колючі), ліки зберігаються в місцях, недоступних для дитини дошкільного віку, дитина має доступ до побутової хімії, територія навколо помешкання безпечна для дитини, інше |
||
Коментарі |
|
|
5. Класифікація випадку: простий, середньої складності, складний, екстрений
Визначається згідно з Критеріями визначення типу складності випадку (таблиця 6.1 до Соціальної картки сім’ї/особи, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України від 13 липня 2018 року № 1005).
За результатами оцінки потреб сім’ї/особи складається висновок за однією з форм відповідно до додатків 1, 2 до цього Акта.
Додаток 6 до ПОРЯДКУ
Протокол міжвідомчої взаємодії щодо випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю для співробітників органу місцевого самоврядування
Висловлюючи стурбованість тим, що, незважаючи на діючі нормативно-правові акти та заходи на рівні держави, діти з порушенням розвитку або інвалідністю та їх сім’ї продовжують стикатися з бар'єрами на шляху їхньої участі в житті громади як повноправних членів, а права дітей порушуються, зокрема в частині доступу до послуг,
Прагнучи забезпечити захист прав та можливостей дітей з порушенням розвитку або інвалідністю на рівний доступ до послуг,
З метою підвищення ефективності міжвідомчої співпраці та стандартизації дій суб’єктів соціальної роботи на території громади, а саме органу місцевого самоврядування, закладів та установ, організацій з питань соціального захисту дітей та їхніх сімей, надавачів послуг та жителів громади, розроблено даний Протокол міжвідомчої взаємодії який стосується:
1. Виключно випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю;
2. Процедур обміну інформацією та перенаправлення виявлених випадків;
3. Опису процесів для подальшої організації послуг такими дітьми і їхнім сім’ям.
У випадку виявлення дитини з ознаками порушення розвитку або інвалідністю співробітниками органу місцевого самоврядування (виконавчого комітету Сквирської міської ради) їх батькам дитини/законним представникам:
а) рекомендують звернутись за допомогою до таких спеціалістів у громаді:
фахівця із соціальної роботи (далі – ФСР) за місцем проживання (перебування)ü дитини;
сімейного лікаря (лікаря-педіатра), з яким у них підписана декларація про вибір лікаря або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально; комунальної установи Сквирської міської ради «Інклюзивно-ресурсний центр» (далі - ІРЦ).
б) пояснюють їм, що відбудеться у випадку звернення до цих спеціалістів та перенаправляють до:
1. ФСР за місцем проживання (перебування) дитини, невідкладно повідомивши про це комунальну установу Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг» (далі – ЦНСП) за телефоном № (04568) 5-14-71.
1.1. Соціальний працівник ЦНСП: 1) невідкладно реєструє отримане повідомлення в журналі (реєстрі) обліку звернень і повідомлень стосовно дітей з ознаками складних життєвих обставин (далі - СЖО) та порушень розвитку, вказуючи місце перебування виявленої дитини та інформацію про особу, яка виявила дитину;
2) негайно переадресовує інформацію про виявлену дитину ФСР за місцем проживання (перебування) дитини. Повідомлення може бути надано письмово засобом електронного зв’язку чи усно, телефоном;
3) вносить відповідний запис в спільний із Службою в справах дітей та сім’ї реєстр випадків виявлення дітей, які мають ознаки СЖО або мають ризик потрапити у СЖО з поміткою про те, що у дитини є ознаки порушення розвитку чи інвалідності.
2. ФСР за місцем проживання (перебування) дитини:
2.1. Протягом семи робочих днів з моменту отримання інформації проводить оцінку потреб дитини та її сім’ї, здійснює обстеження житлово-побутових умов (за згодою батьків/законних представників), складає відповідний акт за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 13 липня 2018 р. № 1005 та заповнює соціальну картку сім’ї/особи.
2.2. При виявленні у дитини хоч однієї з ознак, які можуть свідчити про порушення розвитку або інвалідність дитини (див. таблицю 1) ФСР повинен звернути на це увагу батьків дитини/її законних представників та запропонувати їм звернутися до сімейного лікаря (лікаря-педіатра), з яким вони підписали декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально, для проведення медичного обстеження дитини.
2.3. ФСР узгоджує оптимальний термін, протягом якого батьки дитини/законні представники мають/планують звернутись до сімейного лікаря (лікаря-педіатра). Окрім того, ФСР рекомендує батькам дитини при намірі батьків/законних представників направити дитину (2-18 років) до закладу освіти - звернутися до ІРЦ для проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини та розроблення рекомендацій щодо освітньої програми.
2.4. При заповненні соціальної картки сім’ї/особи ФСР зробить відмітку про рекомендацію/перенаправлення дитини до сімейного лікаря (лікаря-педіатра) та терміни, в які батьки/законні представники планують звернутись до медичного працівника/ послуги ІРЦ.
2.5. Після спливу визначеного терміну ФСР проводить моніторинг ситуації щодо вжиття заходів батьками дитини/законними представниками відповідно до рекомендацій. Якщо батьки/законні представники ігнорують рекомендацію ФСР без поважних причин, він негайно повідомляє про це Службу у справах дітей та сім’ї за телефоном (04568) 5-38-77.
2.6. Висновок про результати оцінки потреб та копія акту обстеження житлово-побутових умов сім’ї направляється Відділу з питань праці, соціального захисту та соціального забезпечення міської ради (далі Відділ) для прийняття рішення про надання соціальних послуг та здійснення соціального супроводу.
2.7. У випадку, якщо при визначенні оцінки потреб дитини і її сім’ї будуть виявлені ознаки порушення прав дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю, результати оцінки потреб передаються до Служби у справах дітей та сім’ї, яка поставить дитину на облік як таку, що перебуває у СЖО, та із залученням міждисциплінарної команди та відповідних спеціалістів складе індивідуальний план соціального захисту дитини та винесе його на розгляд Комісії з питань захисту прав дитини.
2.8. Про прийняті рішення ЦНСП не пізніше як через місяць з моменту отримання повідомлення про виявлену дитину з порушеннями розвитку або інвалідністю повідомляє у письмовій формі орану місцевого самоврядування, від якого отримано повідомлення про виявлену дитину та робить відповідний запис в спільний із Службою в справах дітей та сім’ї реєстр випадків виявлення дітей, які мають ознаки складних життєвих обставин або мають ризик потрапити у складні життєві обставини.
Таблиця 1
Ознаки, які можуть свідчити про порушення розвитку або інвалідність:
Вік дитини |
Сфера діяльності дитини |
Ознаки |
0 - 3 роки |
Сон |
Прокидається більше 10 раз за ніч; Прокидається з різким криком |
Споживання їжі |
Має проблеми з смоктанням і ковтанням. Після 6 міс. не може їсти густу їжу. Після 1 року не може їсти тверду їжу. Вранішня блювота. |
|
Положення тіла |
Неприроднє положення тіла. Неприродній рух частина тіла. |
|
Туалет |
У 2 роки не користується горщиком |
|
Поведінка |
Не може зосередити увагу на предметі, «блукаючий» погляд. Після 1 року дитина не звертає увагу дорослого на власні дії (поведінку), не потребує схвалення чи заохочення, не звертається за допомогою. |
|
4-18 років |
Мовлення і комунікація |
Незрозуміла для оточуючих мова. Неосмислене спілкування. Відсутність реакції під час звертання. |
Поведінка і реакції |
Нетипова поведінка, неадекватні реакції не характерні для віку дитини і небезпечні як для неї самої, так і для оточуючих. Не вдається встановити зоровий контакт з дитиною. Підвищена чутливість до шуму, музики, світла, одягу, запахів, купання. Стереотипні рухи на зразок похитування чи махання руками. Ігри на самоті. Агресивна поведінка і прояви само агресії. |
|
Здатність до самостійного пересування |
Потреба в постійній допомозі під час переміщення у просторі, збереження рівноваги тіла під час пересування, під час зміни положення тіла. |
|
Здатність до самообслуговування |
Залежність від дорослого під час прийому їжі, відвідування туалету, ванної кімнати, збирання на прогулянку тощо. |
|
Зовнішній вигляд |
Неприродна постава або рух, інші фізичні обмеження (не закривається око, відсутність кінцівки (її частини), кульгавість, асиметрія обличчя, опущене віко тощо |
Додаток 7 до Порядку
Протокол міжвідомчої взаємодії
щодо випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку
або інвалідністю для фахівців із соціальної сфери
Висловлюючи стурбованість тим, що, незважаючи на діючі нормативно-правові акти та заходи на рівні держави, діти з порушенням розвитку або інвалідністю та їх сім’ї продовжують стикатися з бар'єрами на шляху їхньої участі в житті громади як повноправних членів, а права дітей порушуються, зокрема в частині доступу до послуг,
Прагнучи забезпечити захист прав та можливостей дітей з порушенням розвитку або інвалідністю на рівний доступ до послуг,
З метою підвищення ефективності міжвідомчої співпраці та стандартизації дій суб’єктів соціальної роботи на території громади, а саме органу місцевого самоврядування, закладів та установ, організацій з питань соціального захисту дітей та їхніх сімей, надавачів послуг та жителів громади, розроблено даний Протокол міжвідомчої взаємодії (далі – Протокол) який стосується:
1. Виключно випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю
2. Процедур обміну інформацією та перенаправлення виявлених випадків
3. Опису процесів для подальшої організації послуг таким дітям і їхнім сім’ям.
У випадку виявлення дитини з ознаками порушення розвитку або інвалідністю фахівці із соціальної роботи (далі – ФСР) (комунальних підприємств, установ та організацій Сквирської міської ради або залучених на договірних умовах) зобов’язані:
а) звернути увагу батьків/законних представників дитини на наявні ознаки порушення розвитку або інвалідності;
б) рекомендувати звернутись за допомогою до таких спеціалістів у громаді:
сімейного лікаря (лікаря-педіатра), з яким підписали декларацію про вибір лікаря, або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально;
ФСР за місцем проживання (перебування) дитини;
комунальної установи Сквирської міської ради «Інклюзивно-ресурсний центр» (далі - ІРЦ) .
в) пояснити їм, що відбудеться у випадку звернення до цих спеціалістів, та перенаправити до:
1. ФСР за місцем проживання (перебування) дитини, невідкладно повідомивши про це комунальну установу Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг» (далі – ЦНСП) за телефоном № № (04568) 5-14-71.
2. Соціальний працівник ЦНСП отримавши повідомлення:
2.1 Невідкладно реєструє в журналі (реєстрі) обліку звернень і повідомлень стосовно дітей з ознаками складних життєвих обставин (СЖО) та порушень розвитку, вказуючи місце перебування виявленої дитини та інформацію про особу, яка виявила дитину.
2.2.Негайно переадресовує інформацію про виявлену дитину ФСР за місцем проживання (перебування) дитини. Повідомлення може бути надано письмово засобом електронного зв’язку чи усно, телефоном, шляхом внесення інформації в реєстр випадків виявлення дітей, які мають ознаки складних життєвих обставин або мають ризик потрапити у складні життєві обставини (далі – реєстр).
2.3. Протягом одного робочого дня вносить відповідний запис у спільний із Службою в справах дітей та сім’ї реєстр.
3. ФСР за місцем проживання (перебування) дитини:
3.1. Протягом семи робочих днів з моменту отримання інформації проводить оцінку потреб дитини та її сім’ї, здійснює обстеження житлово-побутових умов (за згодою батьків/законних представників), складає відповідний акт за формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 13 липня 2018 р. № 1005 та заповнює соціальну картку сім’ї/особи.
3.2. При виявленні у дитини хоч однієї з ознак, яка може свідчити про порушення розвитку або інвалідність дитини (див. Таблицю 1), ФСР повинен звернути на це увагу батьків дитини/її законних представників та запропонувати їм звернутися до сімейного лікаря (лікаря-педіатра), з яким вони підписали декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально, для проведення медичного обстеження дитини.
3.3. ФСР узгоджує оптимальний термін, протягом якого батьки дитини/законні представники мають/планують звернутись до сімейного лікаря (лікаря-педіатра). Окрім того, ФСР рекомендує батькам дітей при намірі батьків направити дитину (2-18 років) до закладу освіти - звернутися до ІРЦ для проведення комплексної оцінки з метою визначення наявності особливих освітніх потреб дитини та розроблення рекомендацій щодо освітньої програми.
3.4. При заповненні соціальної картки сім’ї/особи ФСР зобов’язаний зробити відмітку про рекомендацію/перенаправлення дитини до сімейного лікаря (лікаря-педіатра) та терміни, в які батьки/законні представники планують звернутись до медичного працівника/команди ІРЦ.
3.5. Після спливу визначеного терміну ФСР проводить моніторинг ситуації щодо вжиття заходів батьками дитини/законними представниками. Якщо батьки/законні представники ігнорують рекомендацію ФСР без поважних причин, він негайно повідомляє про це Службу у справах дітей та сім’ї за телефоном (04568) 5-38-77.
3.6. За запитом ФСР за місцем проживання (перебування) дитини сімейний лікар (лікар-педіатр) приймає участь в оцінці соціальних потреб дитини та її сім’ї, інформує про фактичне проходження медичного обстеження дитини і входить до міждисциплінарної команди при складанні індивідуального плану соціального захисту дитини та/або плану соціального супроводу сім’ї.
3.7. У випадку відсутності потреби у підтримці сім’ї, яка виховує дитину з порушеннями розвитку або інвалідністю, долучається разом з актом оцінки потреб сім’ї/особи до соціальної картки сім’ї та передається на зберігання з урахуванням потреби ведення моніторингу догляду дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю.
3.8. У випадку встановлення потреби сім’ї у соціальних послугах, але без соціального супроводу:
3.8.1. ФСР роз’яснює батькам/законним представникам дитини, які документи необхідно разом із заявою подати до Відділу праці, соціального захисту та соціального забезпечення міської ради (далі – Відділ) для прийняття рішення про надання соціальних послуг;
3.8.2. висновок про результати оцінки потреб та копію акту обстеження житлово-побутових умов сім’ї направляє Відділу для прийняття рішення про надання соціальних послуг;
3.8.3. формує особову справу сім’ї;
3.8.4. протягом 10 робочих днів з дня одержання висновку про результати оцінки потреб та заяви про надання соціальних послуг на підставі результатів оцінки потреб дитини та її сім’ї, начальник Відділу приймає рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг; 3.8.5. у випадку прийняття рішення про надання соціальних послуг у ЦНСП копія рішення передається до ЦНСП та долучається до особової справи сім’ї. У разі залучення до надання соціальних послуг надавачів соціальних послуг недержавного сектору (шляхом соціального замовлення, державно-приватного партнерства, конкурсу соціальних проектів, соціальних програм тощо), що надаються за рахунок бюджетних коштів, у тому числі з установленням диференційованої плати, - до відповідного недержавного надавача соціальних послуг який укладає з батьками/законними представниками договір про надання соціальних послуг;
3.8.6. у випадку прийняття рішення про відмову у наданні соціальних послуг, рішення з обґрунтуванням причин відмови та рекомендаціями щодо подальших дій надсилається сім’ї дитини, а його копія передається до ЦНСП, долучається до особової справи сім’ї і архівується. Інформація вноситься у соціальну картку сім’ї;
3.8.7. у разі, якщо в результаті оцінки потреб дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю встановлено потребу у соціальному супроводі сім’ї:
3.8.7.1. ФСР отримує згоду сім’ї на здійснення соціального супроводу;
3.8.7.2. висновок про результати оцінки потреб та копія акту обстеження житлово-побутових умов сім’ї направляється Відділу для прийняття рішення про надання соціальних послуг та здійснення соціального супроводу;
3.8.7.3. рішення про соціальний супровід, прийняте начальником Відділу, передається до ЦНСП;
3.8.7.4. директор ЦНСП видає наказ про соціальний супровід сім’ї і визначає фахівця, відповідального за його здійснення;
3.8.7.5. протягом семи робочих днів після видання наказу про соціальний супровід відповідальний фахівець за здійснення соціального супроводу готує договір про здійснення соціального супроводу сім’ї та подає на підпис керівнику;
3.8.7.6. перед підписанням договору ФСР повинен переконатися, що члени сім’ї усвідомлюють результат співпраці, призначення договору, права та обов’язки сторін, розуміють значення термінів, і у разі потреби роз’яснити їм положення договору;
3.8.7.7. протягом 10 робочих днів з дня проведення оцінки потреб, із залученням сім’ї ФСР складає план соціального супроводу, один примірник якого залишається в ЦНСП, а другий передається сім’ї для підписання.
4. У випадку, якщо при визначенні оцінки потреб дитини і її сім’ї будуть виявлені ознаки порушення прав дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю, результати оцінки потреб передаються до Служби у справах дітей та сім’ї, яка поставить дитину на облік як таку, що перебуває у СЖО, та із залученням міждисциплінарної команди та відповідних спеціалістів складає індивідуальний план соціального захисту дитини та виносить його на розгляд Комісії з питань захисту прав дитини.
Моніторинг стану догляду дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю
1. ФСР, який працював із сім’єю, здійснює моніторинг стану догляду дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю незалежно від того, чи надаються соціальні послуги дитині та її сім’ї в ЦНСП.
2. Щороку здійснюється оцінка потреб дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю та її сім’ї.
3. У разі виявлення в процесі моніторингу порушення прав дитини, інформація невідкладно надсилається до Служби у справах дітей та сім’ї для організації захисту дитини.
Таблиця 1
Ознаки, які можуть свідчити про порушення розвитку або інвалідність:
Вік дитини |
Сфера діяльності дитини |
Ознаки |
0 - 3 роки |
Сон |
Прокидається більше 10 раз за ніч; Прокидається з різким криком |
Споживання їжі |
Має проблеми з смоктанням і ковтанням. Після 6 міс. не може їсти густу їжу. Після 1 року не може їсти тверду їжу. Вранішня блювота. |
|
Положення тіла |
Неприроднє положення тіла. Неприродній рух частина тіла. |
|
Туалет |
У 2 роки не користується горщиком |
|
Поведінка |
Не може зосередити увагу на предметі, «блукаючий» погляд. Після 1 року дитина не звертає увагу дорослого на власні дії (поведінку), не потребує схвалення чи заохочення, не звертається за допомогою. |
|
4-18 років |
Мовлення і комунікація |
Незрозуміла для оточуючих мова. Неосмислене спілкування. Відсутність реакції під час звертання. |
Поведінка і реакції |
Нетипова поведінка, неадекватні реакції не характерні для віку дитини і небезпечні як для неї самої, так і для оточуючих. Не вдається встановити зоровий контакт з дитиною. Підвищена чутливість до шуму, музики, світла, одягу, запахів, купання. Стереотипні рухи на зразок похитування чи махання руками. Ігри на самоті. Агресивна поведінка і прояви само агресії. |
|
Здатність до самостійного пересування |
Потреба в постійній допомозі під час переміщення у просторі, збереження рівноваги тіла під час пересування, під час зміни положення тіла. |
|
Здатність до самообслуговування |
Залежність від дорослого під час прийому їжі, відвідування туалету, ванної кімнати, збирання на прогулянку тощо. |
|
Зовнішній вигляд |
Неприродна постава або рух, інші фізичні обмеження (не закривається око, відсутність кінцівки (її частини), кульгавість, асиметрія обличчя, опущене віко тощо |
Додаток 8 до Порядку
Протокол міжвідомчої взаємодії щодо випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю для працівників сфери охорони здоров’я
Висловлюючи стурбованість тим, що, незважаючи на діючі нормативно-правові акти та заходи на рівні держави, діти з порушенням розвитку або інвалідністю та їх сім’ї продовжують стикатися з бар'єрами на шляху їхньої участі в житті громади як повноправних членів, а права дітей порушуються, зокрема в частині доступу до послуг,
Прагнучи забезпечити захист прав та можливостей дітей з порушенням розвитку або інвалідністю на рівний доступ до послуг,
З метою підвищення ефективності міжвідомчої співпраці та стандартизації дій суб’єктів соціальної роботи на території громади, а саме органу місцевого самоврядування, закладів та установ, організацій з питань соціального захисту дітей та їхніх сімей, надавачів послуг та жителів громади, розроблено даний Протокол міжвідомчої взаємодії який стосується:
1. Виключно випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю;
2. Процедур обміну інформацією та перенаправлення виявлених випадків;
3. Опису процесів для подальшої організації послуг таким дітям і їхнім сім’ям.
1. У випадку виявлення дитини з ознаками порушення розвитку або інвалідністю сімейний лікар (лікар-педіатр), інший медичний працівник повинен:
1.1 у спокійній, виваженій манері звернути увагу батьків/законних представників дитини на наявні ознаки порушення розвитку або інвалідності;
1.2. поцікавтесь у батьків/законних працівників, чи дитина має встановлений діагноз або інвалідність та чи отримує належну допомогу;
1.3 рекомендувати звернутись за допомогою до таких спеціалістів у громаді: фахівця із соціальної роботи за місцем проживання/перебування дитини (до комунальної установи Сквирської міської ради Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг»); комунальної установи Сквирської міської ради «Інклюзивно-ресурсний центр» (далі - ІРЦ).
1.4. пояснити їм, що відбудеться у випадку звернення до цих спеціалістів у громаді:
1.4.1. Спеціалісти ІРЦ:
а) проведуть комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
б) складуть висновок про комплексну оцінку, де буде зазначено наявність або відсутність особливих освітніх потреб дитини, а також рекомендації щодо освітньої програми для дитини;
в) організують психолого-педагогічний супровід та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами;
г) проконсультують батьків/законних представників щодо отримання освітніх послуг та дадуть їм психологічну допомогу.
1.4.2. Фахівці реабілітаційного відділення/закладу:
а) забезпечить проведення комплексу реабілітаційних заходів, визначених ІПР для подолання фізичних, та/або психічних, та/або інтелектуальних, та/або сенсорних порушень, запобігання таким порушенням, коригування порушень розвитку, формування та розвиток основних соціальних і побутових навичок відповідно до потреб дитини з порушенням або інвалідністю;
б) здійснюватимуть реабілітаційні заходи відповідно до індивідуального плану, складеного з метою реалізації ІПР, із залученням батьків/законних представників.
1.4.3. Фахівець із соціальної роботи за місцем проживання (перебування) дитини:
а) проведе оцінку потреб дитини та її сім’ї. За потреби залучить необхідних спеціалістів;
б) забезпечить (за потреби) представництво інтересів при оформленні інвалідності та соціальної допомоги;
в) забезпечить надання соціальних послуг згідно результатів оцінки потреб дитини/сім’ї; в тому числі асистента дитини для супроводу під час інклюзивного навчання, послуг соціального таксі; г) здійснить (за потреби) соціальний супровід для отримання медичних та реабілітаційних послуг;
д) якщо батьки/законні представники ігноруватимуть отримані рекомендації, повідомить Службу у справах дітей та сім’ї.
1.5. Повідомити сімейного лікаря (лікаря-педіатра), з яким у батьків/законних представників дитини підписана декларація про вибір лікаря або уповноважену особу закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально для встановлення діагнозу та лікування.
2. Сімейний лікар (лікар-педіатр) за згоди батьків/законних представників дитини з яким у них підписана декларація про вибір лікаря або заклад охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально, проведе повне медичне обстеження дитини/наддасть первинну медичну допомогу, в межах своєї компетенції, а також:
2.1. Направить дитину на консультування до профільного спеціаліста вторинної медичної допомоги для підтвердження діагнозу та проведення лікування, необхідних досліджень, визначення клініко-функціонального діагнозу.
2.2. У разі отримання результатів, що підтверджують стійкий розлад функцій організму дитини, зумовлений захворюваннями, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що призводять до обмеження життєдіяльності дитини оформлює відповідні документи на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) для оформлення інвалідності та сприяє складанню індивідуального плану реабілітації дитини (ІПР).
3. ЛКК підтверджує відсутність або наявність стійкого розладу функцій організму дитини та встановлює дитині категорію «дитина з інвалідністю» або «дитина з інвалідністю підгрупи А», у 3-денний строк надсилає медичний висновок про дитину з інвалідністю до Сквирського відділу Управління соціального захисту населення Білоцерківської райдержадміністрації (Управління) та складає ІПР дитини.
3.1. Примірник ІПР дитини ЛКК надає батькам/законним представникам дитини, копію - сімейному лікарю (лікарю-педіатру) дитини.
3.2. Управління не пізніше 10 днів з дати отримання від ЛКК медичного висновку направить батькам/законним представникам дитини за місцем проживання письмове повідомлення про право на державну соціальну допомогу, умови, розмір і порядок її призначення, консультує щодо вибору батьками реабілітаційної установи і відшкодовує вартість наданих дитині реабілітаційних заходів, забезпечує технічними та іншими засобами реабілітації згідно ІПР.
3.3. Сімейний лікар (лікар-педіатр) рекомендує батькам дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю (від 0 до 4 років) звернутись до команди, яка надає послугу раннього втручання, а при намірі батьків/законних представників направити дитину старше 2 років до закладу освіти - звернутися до ІРЦ для проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини та розроблення рекомендацій щодо освітньої програми.
4. За запитом Служби у справах дітей та сім’ї сімейний лікар (лікар-педіатр) приймає участь в оцінці соціальних потреб дитини та її сім’ї, інформує про фактичне проходження медичного обстеження дитини і входить до міждисциплінарної команди при складенні індивідуального плану соціального захисту дитини та/або плану соціального супроводу сім’ї.
5. Якщо батьки/законний представник ігнорують рекомендації сімейного лікаря (лікаря-педіатра) і не виконують батьківські обов’язки, лікар зобов’язаний повідомити Службу у справах дітей та сім’ї за телефоном № 5-38-77 або фахівця із соціальної роботи за місцем проживання (перебування) дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю.
Додаток 9 до Порядку
Протокол міжвідомчої взаємодії щодо випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю для вчителів, вихователів та інших працівників освітньої сфери
Висловлюючи стурбованість тим, що, незважаючи на діючі нормативно-правові акти та заходи на рівні держави, діти з порушенням розвитку або інвалідністю та їх сім’ї продовжують стикатися з бар'єрами на шляху їхньої участі в житті громади як повноправних членів, а права дітей іноді порушуються, зокрема в частині доступу до послуг, у тому числі освітніх,
Прагнучи забезпечити захист прав та можливостей дітей з порушенням розвитку або інвалідністю на рівний доступ до послуг,
З метою підвищення ефективності міжвідомчої співпраці та стандартизації дій суб’єктів соціальної роботи на території громади, а саме органу місцевого самоврядування, закладів та установ освіти, розроблено даний Протокол міжвідомчої взаємодії який стосується:
1. Виключно випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку або інвалідністю;
2. Процедур обміну інформацією та перенаправлення виявлених випадків;
3. Опису процесів для подальшої організації послуг таким дітям і їхнім сім’ям.
1. У випадку виявлення дитини з ознаками порушення розвитку або інвалідністю (Таблиця 1) вчитель, класний керівник, вихователь, інший працівник закладу освіти повинен:
1.1. у спокійній, виваженій манері звернути увагу батьків/законних представників на ті ознаки, які викликали занепокоєння, а також поцікавитись чи зверталися вони до сімейного лікаря (лікар-педіатра) з приводу можливих порушень розвитку дитини;
1.2. порадитись з батьками/законними представниками, як краще налагодити контакт з дитиною – як вони справляються з аналогічними ситуаціями вдома, в побуті, під час прогулянок тощо;
1.3. рекомендувати звернутись за допомогою до таких спеціалістів у громаді:
команди психолого-педагогічного супроводу освітнього закладу, або до окремих її членів: психолога, логопеда, соціального педагога та інших;
сімейного лікаря (лікаря-педіатра) з яким підписали декларацію про вибір лікаря, або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально;
комунальної установи центр Сквирської міської ради «Інклюзивно-ресурсний» (далі - ІРЦ);
реабілітаційного відділення/закладу;
у випадку, якщо потрібна допомога, - до фахівця із соціальної роботи за місцем проживання/перебування дитини (до комунальної установи Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг»)
. 1.4. пояснити їм, що відбудеться у випадку звернення до цих спеціалістів у громаді:
1.4.1. Сімейний лікар (лікар-педіатр), з яким підписана декларація про вибір лікаря або до закладу охорони здоров’я, за яким вони закріплені територіально:
а) за згоди батьків проведе медичне обстеження дитини і надасть первинну медичну допомогу;
б) направить дитину (за потреби) на консультування до профільного спеціаліста (-тів) вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги для підтвердження діагнозу та проведення лікування, необхідних досліджень;
в) за необхідності долучиться до здійснення оцінки соціальних потреб дитини;
г) за необхідності встановлення інвалідності, сприятиме оформленню відповідних документів для ЛКК та складанню індивідуального плану реабілітації дитини (ІПР) в якому визначаються необхідні реабілітаційні заходи;
1.4.2. Спеціалісти ІРЦ:
а) проведуть комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
б) складуть висновок про комплексну оцінку, де буде зазначено наявність або відсутність особливих освітніх потреб дитини, а також рекомендації щодо освітньої програми для дитини;
в) організують психолого-педагогічний супровід та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дитині з особливими освітніми потребами в закладі освіти за місцем навчання дитини;
г) проконсультують батьків/законних представників щодо отримання освітніх послуг та нададуть їм психологічну допомогу.
1.4.3.Фахівці реабілітаційного відділення/закладу:
а) забезпечить проведення комплексу реабілітаційних заходів, визначених ІПР для подолання фізичних, та/або психічних, та/або інтелектуальних, та/або сенсорних порушень, запобігання таким порушенням, коригування порушень розвитку, формування та розвиток основних соціальних і побутових навичок відповідно до потреб дитини з порушенням або інвалідністю;
б) здійснюватимуть реабілітаційні заходи відповідно до індивідуального плану, складеного з метою реалізації ІПР, із залученням батьків/законних представників.
1.4.4. Фахівець із соціальної роботи за місцем проживання (перебування) дитини:
а) проведе оцінку потреб дитини та її сім’ї. За потреби залучить необхідних спеціалістів;
б) забезпечить (за потреби) представництво інтересів при оформленні інвалідності та соціальної допомоги;
в) забезпечить надання соціальних послуг згідно результатів оцінки потреб дитини/сім’ї; в тому числі асистента дитини для супроводу під час інклюзивного навчання;
г) здійснить (за потреби) соціальний супровід для отримання медичних та реабілітаційних послуг;
д) якщо батьки/законні представники ігноруватимуть отримані рекомендації, повідомить Службу у справах дітей та сім’ї.
1.5. Повідомити уповноважену особу закладу освіти, визначену директором закладу для здійснення невідкладних заходів реагування на випадки виявлення дитини з ознаками порушень розвитку або інвалідності, а у разі її відсутності – керівникові закладу чи його заступникові про виявлення дитини з порушеннями розвитку або інвалідністю.
1.6. Уповноважена особа (керівник закладу чи його заступник), отримавши повідомлення про виявлену дитину, яка має порушення розвитку або інвалідність, повинна невідкладно перенаправити батьків/законних представників до фахівця із соціальної роботи за місцем проживання (перебування) дитини, повідомивши про це комунальну установу Сквирської міської ради «Центр надання соціальних послуг» (далі – ЦНСП) за телефоном № (04568) 5-14-71 або електронною поштою за адресою: tercentr 12@ukr.net.
1.7. Керівник ЦНСП визначить відповідального фахівця із соціальної роботи, який спілкуватиметься з батьками/законними представниками і діятиме за встановленим Протоколом міжвідомчої взаємодії щодо випадків виявлення дітей з порушеннями розвитку чи інвалідністю для фахівців із соціальної роботи.
У закладі освіти на інформаційному стенді та на офіційному веб-сайті розміщується контактна інформація уповноваженої особи закладу, ЦНСП, Служби у справах дітей та сім’ї, за якими можна отримати інформацію про гарячі телефонні лінії з питань надання соціальних послуг та захисту прав дитини, установ, організацій та закладів, які опікуються відповідними питаннями.